moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
WODA JAKO SACRUM I PROFANUM (fakultet)
WODA JAKO SACRUM I PROFANUM (fakultet)

Typ zajęć: wykład
Osoby prowadzące: dr Joanna Sposób
Liczba godzin: 15
Poziom studiów: licencjackie
Semestr: 6
ECTS: 1
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Wykład 15
Konsultacje 5
Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 20
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Przygotowanie się do zaliczenia 15
Łączna liczba godzin niekontaktowych 15
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,5

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 1
Strona WWW:
Język wykładowy: polski
Skrócony opis: Na wykładzie prezentowane są zagadnienia z zakresu hydrologii i gospodarki wodnej w aspekcie sacrum (świętości) i profanum (życia codziennego). Podkreślone jest powiązanie wody z historią, religią, kulturą i sztuką, architekturą i techniką oraz wykorzystanie zasobów wodnych dla różnych celów.
Pełny opis: Wykład obejmuje następujące zagadnienia
  1. Znaczenie wody w życiu człowieka i w środowisku przyrodniczym, terminologia związana z sacrum i profanum w hydrologii i gospodarce wodnej.
  2. Źródła jako miejsca święte.
  3. Rola wody w rozwoju cywilizacji - święte rzeki starożytnych (Nil, Tygrys i Eufrat, Indus i Brahmaputra, Jordan).
  4. Rzeki jako granice do przejścia.
  5. Mosty i budowle hydrotechniczne.
  6. Wykorzystanie energii wodnej.
  7. Znaczenie wody w historii Lublina i innych miast.
  8. Woda dla gospodarki komunalnej (zaopatrzenie w wodę w starożytności, średniowieczu, obecnie).
  9. Odprowadzanie ścieków jako problem ponadczasowy.
  10. Woda w kulturach, nurtach filozoficznych i religiach, motywy wody w literaturze i sztuce.
  11. Polskie tradycje i wierzenia związane z wodą.
  12. Woda jako żywioł.
Literatura:
  1. Domański B., Skiba S. (red.), 2005: Geografia i sacrum. T. 1 i 2. IGiGP UJ, Kraków
  2. Górnicki Z., 2008: Woda w duchowych przeżyciach człowieka. Wyd. M, Kraków.
  3. Hajduk-Nijakowska J., 2005: Żywioł i kultura. Folklorystyczne mechanizmy oswajania traumy. Wyd. Uniw. Opol., Opole.
  4. Kaniecki A., 1993: Poznań. Dzieje miasta wodą pisane. Wyd. Aquarius, Poznań.
  5. Konopka Z. (red.), 2002: Rzeki. Architektura i krajobraz. Wyd. Śląsk, Katowice.
  6. Kowalski P., 2002: Woda żywa. Opowieść o wodzie, zdrowiu, higienie i dietetyce. Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum, Wrocław.
  7. Myga-Piątek U. (red.), 2003: Woda w przestrzeni przyrodniczej i kulturowej. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, Sosnowiec.
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Zna podstawowe pojęcia z zakresu hydrologii, gospodarki wodnej i filozofii.
W2. Rozumie związki i zależności zachodzące pomiędzy wodami i innymi komponentami środowiska przyrodniczego.
W3. Opisuje zmiany zachodzące w hydrosferze pod wpływem procesów naturalnych i antropogenicznych.
W4. Zna funkcjonalne i przestrzenne powiązania oraz wzajemne zależności w systemie człowiek-przyroda-gospodarka.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Organizuje samodzielnie proces zdobywania lub pogłębiania wiedzy z
zakresu hydrologii i gospodarki wodnej.
U2. Ocenia wpływ hydrosfery na poszczególne rodzaje działalności człowieka oraz różnych form działalności człowieka na środowisko wodne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Ma świadomość konieczności poszerzania i aktualizowania wiedzy z zakresu hydrologii i gospodarki wodnej oraz zmieniających się metod i technik pozyskiwania i uzupełniania wiedzy.
Metody i kryteria oceniania: Zaliczenie pisemne
Metody dydaktyczne: Wykład informacyjny
Prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia:
W1-W4, U1-U2, K1 - zaliczenie pisemne
Wymagania wstępne: brak
Uwagi: